Opleveren parkeergarage Cité tussen het winkelen door

24 Mar 2014

Terwijl er al volop wordt geshopt, wordt de parkeergarage van winkelcentrum Cité in Assen vak voor vak definitief opgeleverd. Klanten kunnen gewoon parkeren, maar dan wel op kaal beton waarop tijdelijk lijnen zijn aangebracht. Nog een paar weken en de klus is geklaard. 

‘Die tijdelijke oplossing geeft voor het gebruik geen belemmering’, zegt directeur Andre Leeuwis van BOAG advies en management. ‘Het ziet er alleen wat minder strak en mooi uit.’ De parkeergarage maakt deel uit van Citadel Assen, waar wonen, werken en winkelen op 18.000 vierkante meter worden gecombineerd.

De winkels gingen als eerste open en tegelijkertijd werd de parkeergarage in gebruik genomen. Daarna begon de laatste afwerkingsklus in de garage. De coating op de onderste laag (-2) à 8.000 vierkante meter is sinds april/mei in gebruik.

Dat was een paar maanden later dan gepland en dat had alles te maken met scheurvorming in een deel van de onderste vloer. ‘De ondergrond moet geheel droog zijn voordat de coating wordt aangebracht en dat was niet zo. Het was nat en koud met een hoge luchtvochtigheid. Daardoor wilde de vloer niet op tijd drogen’, legt Leeuwis uit.

Scheuren

Er was nog een andere oorzaak, vertelt directeur Rudie Kreeft van Kreeft Betontechnieken uit Hoogeveen. 'Voor de brandveiligheid was de betonconstructie van de tussenvloeren van de parkeergarage dikker uitgevallen. Daardoor werd de dekvloer dunner. Maar bij een dunnere dekvloer heb je meer kans op scheurvorming en dat is precies wat er gebeurde.'

Geen ramp - de scheuren zaten aan de oppervlakte en niet in de constructie- maar wel reden om de oorspronkelijke plannen te wijzigen. Kreeft: 'Nu moest er een wapeningsdoek worden ingebed in de lagen Triflex. Met deze onverwachte derde laag werden de scheuren overbrugd.'

Grootste uitdaging was volgens beide heren de enorme kerstdrukte in het winkelcentrum. Kreeft: ‘ We proberen het winkelend publiek te ontzien en zijn wat verder weg in de parkeergarage begonnen met de werkzaamheden.’

Leeuwis vult aan: ‘We konden maar heel weinig tegelijk doen en werkten vak voor vak af. Er was steeds goede afstemming tussen onze projectleider, Kreeft, parkeerbeheer Assen en de winkeliers.’

Architectonisch hoogstandje

Geen vreemde gang van zaken bij combinatieprojecten als deze, maakt de directeur van BOAG duidelijk. ‘Er is altijd een spanningsveld met de ingebruikname, maar Kreeft is een hele flexibele partner en parkeerbeheer Assen uitermate coöperatief.’

Kreeft: ‘We zijn ook constant in gesprek met de winkeliers over wat we wanneer gaan doen. Door dat steeds op tijd aan te geven, weet iedereen waar hij aan toe is en hebben de bezoekers bijna geen last van ons.' Over een aantal weken zijn alle 600 vakken klaar en kan de parkeergarage officieel worden opgeleverd, is de verwachting.

Nog een uitdaging voor de uitvoerder is dat de eindkleur van de vloer in de parkeergarage in twee verschillende kleuren moet. 'Daardoor moeten we veel meer afplakken. Ik denk dat er wel 10 kilometer aan afplakwerk in die garage zit.'

Energiezuinig

Maar het resultaat mag er zijn, vindt Rikus Harms van parkeerbeheer Assen. ‘Dit geeft gewoon veel meer uitstraling.’ Er is volgens Leeuwis door de architect veel aandacht besteed aan de inrichting. Zo is er led-verlichting aangebracht. Dat is niet alleen energiezuinig, maar heeft ook een extra hoge lichtopbrengst.

En de vloeren van de garage worden gedragen door ronde kolommen. ‘Dat ziet er erg mooi uit’, zegt Leeuwis. ‘Dit is nou zo’n architectonisch hoogstandje dat je niet verwacht in een parkeergarage.’

Related projects
Categorieën
Advertenties
Share this on