Ruim 5.700 nieuwe deelauto’s
In het voorjaar van 2017 waren er 30.697 deelauto’s in Nederland. Dit betekent weer een sterke groei van 23% (ruim 5.700 auto’s) ten opzichte van 2016. De groei in deelauto’s is het sterkst in de G4-steden. In de gemeente Amsterdam staan de meeste deelauto’s, gevolgd door gemeente Utrecht. Van alle deelauto’s is 86 procent te vinden bij een carsharing platform (peer-to-peer). Via zo’n platform kun je auto’s van particulieren huren. Afgelopen jaar groeide deze deelvorm ook het snelst met 31%. Dit blijkt uit onderzoek van CROW-KpVV, dat maandag 18 september om 16.00 uur is gepubliceerd als editie ‘Autodelen’ in het Dashboard duurzame en slimme mobiliteit.
Groei vooral in G4-gemeenten
Opnieuw is er een forse groei van het aantal deelauto’s. Ook in minder verstedelijkte gebieden neemt het aantal toe. De groei is het sterkst in de vier grote steden en is vooral te danken aan de carsharing platforms, waarbij particulieren hun auto met anderen delen. Het aantal roundtrip (klassieke) deelauto’s neemt ook toe, maar minder sterk. Aanbieders van roundtrip carsharing zetten vooral in op een groei van het aantal gebruikers.
Schone mobiliteit
Mensen die autodelen, maken veel minder autoritten. In plaats daarvan reizen ze meer met het openbaar vervoer, de fiets en te voet. Autodelen draagt daarom bij aan een lager autogebruik- en bezit. Dat is goed voor het milieu. In steden draagt het ook bij aan minder geparkeerde auto’s.
De meeste deelauto’s zijn schoner dan het gemiddelde wagenpark in Nederland. Dat komt omdat veel auto’s nieuwer, kleiner en zuiniger zijn. Ook zijn deelauto’s vaker dan gemiddeld elektrisch: 4 procent van de deelauto’s is elektrisch, tegen 1 procent van alle Nederlandse auto’s.
Door in te zetten op autodelen, kunnen steden daarom veel ruimte besparen. Samen met de Green Deal autodelen adviseert CROW-KpVV gemeenten over de manier waarop zij autodelen kunnen stimuleren.
Autodeelgemeenten scoren in top 10 duurzaamste mobiliteit
Tijdens de bekendmaking van de nieuwe deelautocijfers is ook de prijs uitgereikt aan de gemeente met de duurzaamste mobiliteit. Gemeenten zijn hiervoor beoordeeld op 14 indicatoren (waaronder deelauto’s) en op hun mobiliteitsplan. De drie gemeenten die de meest duurzame mobiliteit kennen (Utrecht, Den Haag en Culemborg) scoren ook alle drie hoog met autodelen (zie www.duurzaamheidsscore.nl). Gemeente Utrecht is met de trofee naar huis gegaan.
Deelauto steeds voordeliger
Naast milieuvoordelen worden ook andere voordelen steeds zichtbaarder. Zo zetten projectontwikkelaars steeds vaker een deelauto in om te kunnen besparen op parkeerplaatsen.
Daarnaast vormt de deelauto een mogelijke schakel in MaaS-oplossingen (Mobility as a Service).
Met technologieën zoals GPS en apps wordt het steeds makkelijker een deelauto te gebruiken.
Meer inzicht nodig in het gebruik
Er is steeds meer behoefte aan inzicht in het gebruik van autodelen. Daarom verkent CROW-KpVV samen met de gemeente Utrecht en een aantal aanbieders de mogelijkheden om hier meer inzicht in te krijgen.
- Like
- Opslaan