Deelauto’s in Nederland sterk gegroeid met 28 procent

22 Oct 2015

In het voorjaar van 2015 waren er 14.352 deelauto’s voor particulieren in Nederland. Dit betekent een sterke groei van 28 procent (3142 auto’s), ten opzichte van 2014. De groei in deelauto’s is het sterkst in de G4-steden. Gemeente Amsterdam heeft de meeste deelauto’s, gevolgd door gemeente Utrecht. Van alle deelauto-aanbieders heeft  peer-to-peer aanbieder SnappCar het grootste aandeel met 57 procent.  Voor het eerst in het jaarlijks onderzoek zijn ook zakelijke deelauto’s meegeteld. Samen met deze categorie deelauto’s zijn er nu zelfs 16.617 deelauto’s in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van kennisplatform CROW-KpVV, dat donderdagochtend 22 oktober is gepubliceerd als editie ‘Autodelen’ in het Dashboard duurzame en slimme mobiliteit.

Groei vooral in G4-gemeenten
Opnieuw is er een forse groei van het aantal deelauto’s. Ook in minder verstedelijkte gebieden neemt het aantal toe. De groei is het sterkst in de vier grote steden en is vooral te danken aan peer-2-peer carsharing. Het aantal klassieke deelauto’s neemt niet toe. Ondanks de snelle groei is het aantal deelauto’s nog laag ten opzichte van  het aantal personenauto’s in Nederland.

Gemeente Amsterdam meeste deelauto’s 
In nagenoeg alle gemeenten zijn een of meer deelauto’s te vinden. Sinds de introductie van een oneway deelautosysteem, is Terschelling de gemeente met de meeste deelauto’s per inwoner (1,4 per 100 inwoners) Amsterdam is de gemeente met de meeste deelauto’s: 2937, gevolgd door Utrecht met 1267 auto’s.

SnappCar grootste aanbod particuliere deelauto’s


SnappCar, een online community voor het huren of verhuren van particuliere auto’s, is wederom het meest gegroeid en heeft het grootste aanbod: 57 procent van alle deelauto’s. Greenwheels is de grootste aanbieder van deelauto’s die 24 uur per dag beschikbaar zijn. MyWheels biedt beide vormen van autodelen aan.

Streven 2018: 100.000 deelauto’s
Om de groei van het aantal deelauto’s een impuls te geven, hebben onder meer aanbieders, leasebedrijven, gemeenten en het Rijk de handen ineengeslagen. Zij streven naar 100.000 deelauto’s in 2018. Ze willen ook de bekendheid van autodelen vergroten, kansen versterken en belemmeringen aanpakken. Om dit doel te halen, is een stevige groeiversnelling nodig. Er zijn veel nieuwe aanbieders die met nieuwe formules inspelen op de trend van delen. In 2014 zijn de gegevens van dertien aanbieders meegenomen in dit onderzoek. In maart 2015 zijn er 24 aanbieders meegenomen, inclusief aanbieders uit de zakelijke markt. En ondertussen zijn er nog meer nieuwe initiatieven van start gegaan.


Vormen van autodelen
Er zijn diverse vormen van autodelen. Een onderscheidend criterium is de vraag wie de auto bezit. Is er een aanbieder die de deelauto’s bezit, of is de auto in het bezit van de gebruiker, die de auto al dan niet via een platform deelt met anderen?

Aanbieders met vloot
•    Bij klassiek autodelen staan auto’s op een vaste plek.
•    Bij oneway carsharing kun je de deelauto ook voor enkele reizen gebruiken.
•    Zakelijke deelauto’s zijn speciaal bedoeld voor bedrijven en hun werknemers.

Gebruikers delen auto’s onderling
•    Bij peer-2-peer carsharing bieden particulieren hun auto voor verhuur aan in een online community.
•    Bij particulier autodelen delen buren of vrienden hun auto met elkaar.

Autodelen leidt tot 320 kilo minder CO2-uitstoot
Uit onderzoek door het Planbureau van de Leefomgeving blijkt dat autodelers per jaar 230 tot 320 kilo minder CO2 uitstoten dan autobezitters. Dat komt omdat zowel het autogebruik als het autobezit dalen, wanneer mensen gaan autodelen.

Advertenties
Share this on