Slimme parkeeroplossing ParkBee krijgt vijf miljoen euro groeigeld
Het Nederlandse techbedrijf ParkBee, dat onbenutte parkeerplaatsen van kantoorgebouwen, appartementencomplexen en andere vastgoedlocaties toegankelijk maakt voor het grote publiek, krijgt vijf miljoen euro groeigeld van investeerders. Van de 397.000 private parkeerplekken in de vier grote steden worden er 170.000 (bijna 43 procent) een groot deel van de tijd niet gebruikt.
De scale-up ParkBee biedt de innovatieve techniek aan aan de ruim 2,5 miljoen gebruikers van de populaire parkeerapps Parkmobile en Park-line. Automobilisten kunnen met deze parkeerapps de slagboom van een ParkBee-locatie openen en via diezelfde app afrekenen.
Leegstand managen
Met het verhuren van de onbenutte plekken via ParkBee snijdt het mes aan twee kanten: voor automobilisten komen er meer betaalbare parkeerplaatsen vrij en bedrijven kunnen de leegstand in hun garages beter managen. ParkBee biedt de lege parkeerplekken aan voor tarieven die 30 tot 50 procent lager zijn dan de reguliere ‘straattarieven’. Ook voor gemeentes lost het bedrijf iets op: door het benutten van de extra parkeerplaatsen, verdwijnen meer auto’s uit het straatbeeld en hoeven minder nieuwe plekken en parkeergarages door de gemeente aangelegd te worden.
De Duitse investeringsmaatschappij Statkraft Ventures en de Zuid-Hollandse ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter steken vijf miljoen euro groeigeld in het bedrijf.
Extra diensten
Met het geld wil ParkBee de dienstverlening in Nederland uitbreiden, meer locaties openen en op de parkeerlocaties extra diensten als laadpalen en deelfietsen aanbieden. De kapitaalinjectie wordt daarnaast gebruikt om verder uit te breiden in het Verenigd Koninkrijk, waar ParkBee sinds vorig jaar actief is op inmiddels twintig locaties.
Commercieel directeur van ParkBee Wouter de Bruijne: “Dat er zoveel onbenutte parkeerplaatsen in Nederland zijn is haast niet te geloven. De afgelopen twee jaar hebben we bewezen deze locaties te kunnen openen en met Parkmobile en Park-line toegankelijk gemaakt voor het grote publiek. Het is nu tijd om door te groeien en onze diensten echt voor een groot publiek toegankelijk te maken.”
Innovatieve techniek
ParkBee ontwikkelde een technische oplossing die het via de apps van Park-line en Parkmobile mogelijk maakt om in alle parkeergarages waar het bedrijf mee samenwerkt de slagboom te openen en af te rekenen. In de twee jaar dat ParkBee actief is heeft het bedrijf al ruim zestig parkeerlocaties geopend in alle grote steden, in totaal goed voor 4000 parkeerplekken. Honderdduizend mensen hebben in de afgelopen twee jaar al gebruik gemaakt van de dienst.
“Het is ParkBee in een kleine twee jaar gelukt om een heel groot netwerk van locaties te openen in Nederland”, aldus Marc de Vries, ceo van de Parkmobile Group. “En er ligt nog zoveel meer potentie voor ParkBee in Nederland, Engeland en daarbuiten. Dat wij die groei mede mogelijk kunnen maken is ook voor ons iets om trots op te zijn.”
ParkBee biedt niet alleen een oplossing voor de speurende automobilist, maar is ook interessant voor bedrijven die met een overschot aan parkeerplaatsen zitten. Uit cijfers blijkt dat twintig onbenutte parkeerplaatsen die door ParkBee geëxploiteerd worden de eigenaar jaarlijks 50.000 euro opleveren. Die omzet kan nog veel verder oplopen: een van de succesvolle ParkBee-locaties in Den Haag heeft in de twee jaar dat de locatie actief is al meer dan 500.000 euro opgebracht voor de eigenaar. Een nieuwe locatie in Amsterdam zette in de eerste drie maanden al 50.000 euro om.
ParkBee biedt onder andere parkeerplaatsen aan in de parkeergarage van de Amsterdamse Mondriaantoren. “ParkBee zorgt ervoor dat wij de leegstand in onze garage kunnen optimaliseren, eigenlijk zonder dat wij er omkijken naar hebben en op een flexibele wijze ingevuld, dat is pas meerwaarde”, aldus Pim Constandse van First Sponsor Group, de eigenaar van de Mondriaantoren.
- Like
- Opslaan