Bouw parkeergarage P+R Zutphen gestart

19 Sep 2016

De funderingspalen en damwanden zijn inmiddels gemaakt. Zo’n 375 auto’s kunnen er straks in en meer dan zeshonderd fietsen. De parkeergarage die volgend jaar in Zutphen achter het NS-station wordt gebouwd, heeft dan ook een flinke omvang. Maar misschien nog wel opvallender: het bijzondere ontwerp. Met oog voor detail.

Eind dit jaar moet hij er staan, de eerste bovengrondse parkeergarage in Zutphen. Bestaande uit vier bouwlagen: drie voor het parkeren van auto’s, één voor fietsen. De parkeergarage is ontworpen door Continental CAR PARKS in samenwerking met architectenbureau MoederscheimMoonen uit Rotterdam, in opdracht van NS Stations.

Nu nog oogt de plek waar de garage moet verrijzen – aan de achterzijde van het NS-station, tegenover de voormalige Broodfabriek en het Pakhuis, op het voormalige Strukton-terrein dat enkele jaren geleden is gesaneerd – als een braakliggend stuk bouwgrond. Maar begin volgend is dat anders. Dan beginnen de werkzaamheden en dan kan het snel gaan. Volgens Jeroen Drenth van Continental CAR PARKS  neemt de bouw slechts een halfjaar in beslag. “Dat hoeft inderdaad niet zo lang te duren.”

De plannen zelf hebben vertraging opgelopen. Want eigenlijk was het de bedoeling dat de parkeergarage er rond deze tijd al zou staan. De vertraging is ontstaan door langdurige onderhandelingen tussen verschillende betrokken partijen en werkzaamheden in de directe nabijheid. Zo werkt ProRail aan twee tunnels onder het spoor en is een stukje verderop al enige tijd geleden begonnen met de bouw van woningen.

Drenth vertelt dat bij het ontwerpen van de parkeergarage veel gekeken is naar de directe omgeving. “Dit is zeker geen standaard parkeergarage. Integendeel. Er is bijvoorbeeld heel veel gekeken naar de omliggende gebouwen, naar het oude, opgeknapte Pakhuis en Het Koelhuis, maar ook naar de historie van het gebied.” En dat laatste is zelfs letterlijk in de parkeergarage verwerkt. “Op de gevel wordt de stadsplattegrond van Zutphen weergegeven. De hoofdinfrastructuur wordt zichtbaar gemaakt.” Volgens Drenth zijn ook de twee wokkelvormige hellingbanen bijzonder. “Die zorgen voor een uniek aanzicht.”

Gevolg van de komst van de parkeergarage is dat de huidige parkeerplaatsen achter het station en bij Het Koelhuis verdwijnen. Op deze plekken kan nu nog kosteloos worden geparkeerd. Voor het gebruik van de parkeergarage zal straks moeten worden betaald.

Related projects
Categorieën
Advertenties
Share this on