Blog: Gratis parkeren = ongereguleerd parkeren?
Of gratis parkeren nu de oplossing is voor alle detailhandelsproblemen of niet, dat was de vraag naar aanleiding van een artikel in de Telegraaf over Cardigan in Wales. Daar zijn de parkeermeters kapot en naar verluidt stijgt de omzet van de plaatselijke middenstand tot ongekende hoogte. Blijkbaar houden de Welshmen nu zoveel parkeergeld over dat ze dat en masse omzetten in een forse consumptie.
Door Ernst Bos (Spark)
Ook in Nederland leidde de kapotte meters tot verhoogde nervositeit. Feiten en meningen duikelden over elkaar in de pers en op Radio 1 stemden bij Stand.nl 60% van de luisteraars voor het gratis maken van parkeren in binnensteden. Uiteraard ging een en ander gepaard met het aanhalen van allerlei onderzoeken en pogingen om enige nuance aan te brengen. Maar een vraag ‘eens’ of ‘oneens’ laat geen ruimte voor nuance en feiten. En dus werd het niet hoeven betalen voor parkeren door automobilisten veelvuldig verward met gratis parkeren en gratis parkeren met ongereguleerd parkeren.
En met name het te onpas verwarren van gratis parkeren en ongereguleerd parkeren leidt tot oneigenlijke discussie. Want waarom zou het afschaffen van betaald parkeren voor bezoekers aan een binnenstad meteen moeten leiden tot parkeerplaatsen die vol staan met auto’s van ‘mensen die de hele dag blijven’? Dat hoeft niet, want in de vorige eeuw hadden we al de blauwe zone, en inmiddels kan het ook door slimme digitalisering. Bezoekers aan een stad daar laten parkeren waar je ze wilt ontvangen, ruimte geven aan bewoners, maar parkeerders die niet tot de gewenste doelgroepen behoren weren; het is de kern van parkeerregulering. En dat is wat anders dan betalen voor parkeren. Als we in staat zijn om betalen en reguleren te ontkoppelen is er een wereld te winnen met gratis parkeren voor bezoekers aan een binnenstad.
Denk je eens in hoe die wereld er dan uit ziet. Geen automaten op straat met alle kosten van dien, als onderhoud, geldgaring, administratie enzovoort. Geen gedoe voor bezoekers, gewoon je auto parkeren, boodschappen doen en vertrekken. En wil je veel langer blijven? Dan zijn er plaatsen waar dat mag, bijvoorbeeld in een parkeergarage, net als nu. Of heb je een parkeerrecht dat langparkeren toestaat omdat je bewoner of bijzondere bezoeker bent, net als nu.
Dat parkeren dan misschien geld kost aan de gemeenschap, de winkeliers in een winkelcentrum, of de bewoners in een wijk is net als nu. Maar het hoeft niet. De kosten van parkeren in Nederland kunnen ook worden betaald uit de algemene middelen. Net als nu in ruim 350 gemeentes. Of dat wenselijk is? Die keuze is aan de politici.
Even anders naar parkeren kijken en betaald parkeren niet verwarren met parkeerregulering geeft zicht op een scala aan mogelijkheden, waarbij vele partijen winnen.
- Like
- Opslaan